Alhoewel de maatschappij de afgelopen 20 jaar enorm is veranderd door digitalisering en data wordt door het leeuwendeel van bedrijven en instanties nog nagedacht over strategie, procesinrichting en besturing, zonder voldoende rekening te houden met data en de aard van data.
Data is niet af te doen met “technisch” en “automatisering”, vandaag de dag is data voor nagenoeg alle organisatie een strategisch middel. Het kunnen beschikken over betrouwbare data is essentieel. Deze beschikbaarheid hangt samen met het scheppen of hebben van de benodigde databronnen, het management van datakwaliteit in de organisatie en het intelligent en strategisch inzetten van de data in de vorm van informatie, inzicht of advies. Tevens wordt de beschikbaarheid beïnvloed door wet & regelgeving en de maatschappelijke interpretatie daarvan. Compliant zijn aan deze wet en regelgeving is geen streven maar een eis. Goede data en compliant zijn vraagt om Datamanagement.
De Data-paradox: Er wordt steeds meer data geproduceerd door en rond individuele personen. Tegelijk wordt deze data schaarser. De beschikbaarheid neemt namelijk af door wet & regelgeving (o.a. privacy) en de bewust wording binnen organisaties dat goede data concurrentie voordeel oplevert.
In het onderstaande schema ziet u hoe data zich vertaalt naar informatie waarden in een organisatie. Dit is de “data-bril” die nodig is om naar een strategie en daarvan afgeleide inrichting en prioritering te kijken. ReStrategy heeft de kennis en ervaring om u hierbij te ondersteunen. rstolp@restrategy.nl