De markt, de klant en de business of de burger en de publieke taak het zijn de onderwerpen waar het senior management zich in hun strategie op focust als het gaat om prestaties, verbetering en groei. Om dit te bereiken worden middelen ingezet. Mensen, machines, grondstoffen en geld worden binnen de strategie onderwerp van planning en prioritering. Er zijn verschillende methodieken waarmee men tot een strategisch plan kan komen. Er mist dan een belangrijk ingrediënt dat alles beïnvloedt. Data.
In het begin van de jaren tachtig heeft de automatisering binnen organisatie gezorgd voor het omzetten van papieren administraties en hun data naar digitale data en software. In grote overheidsinstanties en bedrijven leidde dit tot “Business Proces Redesign” (BPR) Projecten. Ik ben bij een aantal betrokken geweest zoals dat voor de AKW (kinderbijslag), COMPASS (kantongerecht) en Identificatie & Registratie van Runderen (gele oormerken).
Met de komst van internet voor de consument in 1994 en verdere digitalisering van apparaten kan al die data met elkaar worden verbonden en ook de burger of consument schept nu dagelijks gigabytes aan data. In de Mobiliteitssector, waar ik meer dan 25 jaar betrokken ben geweest bij het realiseren van branche platforms, standaardisatie en digitale samenwerking, is dit ook heel duidelijk te zien. Kijk bijvoorbeeld naar occasion-portalen, connected-car, smart-mobility en Mobility as a Service. Data, of informatie, is ver doorgedrongen in ons dagelijks privé en zakelijke leven. Zo ver inmiddels dat het mensen en organisaties direct kan beperken in hun vrijheid en hun kan beschadigen. Dit is de achtergrond van het ontstaan van allerlei (aangepaste) wetgeving rond data in de laatste jaren.
Data is een onmisbaar element geworden in het ontwikkelen of evalueren van uw strategie en/of het inrichten van samenwerkingsverbanden tussen partijen of groepen partijen (platformen). ReStrategy heeft de kennis en ervaring om u hierbij te ondersteunen. rstolp@restrategy.nl
René Stolp MGM RI