We produceren steeds meer data. Over (het gedrag van) mensen, over processen en via allerlei voorwerpen (“Internet of Things”). Deze data voedt allerlei systemen die (financiële) administraties, statistieken, klantprofielen, gedragsvoorspelling, file-informatie, weersverwachting, de warmte in uw huis, etc. etc. geautomatiseerd en steeds vaker direct (“Online Real-time”) bijwerken.

Met de bewerking van data ontstaat de waarde van data. Nu is een eigenschap van data dit middel niet verloren gaat door de bewerking. Ik noem dat herbruikbaarheid van data. Een data-element kan dus bij herhaling en tegelijkertijd een rol vervullen in verschillende bewerkingen zonder de data zelf te verliezen. We gebruiken als het ware telkens een “kopietje”. 

Waarde kun je globaal onderverdelen in drie categorieën, te weten; efficiency, effectiviteit en zingeving (naar het “Kasterlee paradigma”).  Een bewerking van data kan effect hebben op elk van deze categorieën. Vervolgens kan per effect een waarde worden bepaald. Hoe meer een data-element betrokken is bij waardevolle bewerkingen, hoe waardevoller (en vaak strategischer) de data.

Inzicht krijgen in de waarde van data binnen uw organisatie is essentieel in het bepalen van uw datastrategie en de focus voor uw datamanagement. ReStrategy heeft de kennis en ervaring om u hierbij te ondersteunen. rstolp@restrategy.nl