Binnen organisaties worden alle middelen gemanaged. Geen één middel wordt vaak zo slecht gemanaged als data. We hebben er eeuwen over kunnen doen om te begrijpen hoe we middelen zoals financiën, mensen, grondstoffen en machines zo efficiënt en effectief mogelijk kunnen in zetten. Data is als betekenisvol middel voor business en groei nog maar zo’n kleine 20 jaar breed beschikbaar voor alle organisaties.

We hebben eerst administratieve en productieprocessen geautomatiseerd. Vervolgens wilden we managementinformatie over die processen. Allemaal intern georiënteerd. Fouten in data leidde tot fouten in processen of bij beslissingen. Waarbij veel fouten (“fout van de computer”) gecorrigeerd konden worden door mensen die hun bedrijf en business kenden. Accountants zijn er om de betrouwbaarheid van interne systemen in hun jaarlijkse controle te beoordelen.

Nu is er data-uitwisseling met allerlei organisaties, leveranciers en de vooral ook de klant. Naast de accountant zijn er allerlei toezichthouders en handhavers waarbij we moeten aantonen dat we netjes omgaan met data.

Integriteit en daarmee kwaliteit van data is van essentieel belang, bijvoorbeeld bij het bepalen van risico’s, bij het verifiëren van transacties, het aanbieden van producten en diensten en natuurlijk de communicatie met de klant. Organisaties zijn aan de slag gegaan met “Big Data” en “Data Science” om slimme dingen te doen met data. Echter als er slechte data in gaat, komt er ook iets verkeerds uit dit soort inspanningen.

Datamanagement organiseren is net zo belangrijk als het op orde hebben van de financiële huishouding. Volwassen datamanagement levert uw organisatie een concurrentie voordeel op. ReStrategy heeft de kennis en ervaring om u hierbij te ondersteunen. rstolp@restrategy.nl